s/y Panorama 2010 - Szetlandy, Orkady, Szkocja, Kanał Kaledoński, Irlandia - Brak Wolnych Miejsc

Planowna trasa rejsu:








Termin i Porty Wymiany Bergen – Dublin (03.07 - 17.07.2010)

O rejsie:

Podczas  rejsu będziemy starali się połączyć zarówno trochę starego dobrego „orania oceanu” w drodze na Szetlandy,
ze zwiedzaniem urokliwych miejsc na Orkadach oraz spokojną żeglugą przez Kanał Kaledoński.

Na początek czeka nasz żegluga przez otwarte wody Morza Północnego,
na Szetlandach sprawdzimy czy prawdą jest co piszą o tutejszych Klifach,
na Orkadach poszukamy Maskonurów i śladów neolitycznych cywilizacji.
W Iverness nie ominie nas pewnie
  Szklaneczka Szkockiej przed udaniem się na poszukiwanie Potwora z Loch Ness.
Po drodze liczne śluzy (między innymi Neptune's Staircase), akwedukty, szkockie zamki, jeziora Loch Ness, Loch Oich
  i Loch Lochy.
Tuż za Fort Wiliam wyjdziemy na ciekawe Nawigacyjnie wody morza irlandzkiego i być może przepłyniemy przez Kanał Crinan.
Rejs zakończymy w Pintą Guinessa w Dublinie.


Wkrótce więcej informacji na temat atrakcji turystycznych rejsu.
Po rejsie wystawiam opinię honorowaną prez PZŻ do wyższych stopni żeglarskich (w rejsie przewidziane jest 100h na wodach pływowych).

Brak Wolnych Miejsc - zapisy tylko na listę rezerwową

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Miejsce Zarezerwowane (Wpłacona połowa kwoty czarteru)
Wstępna Rezerwacja (oczekiwanie na wpłatę)
Ktoś już poważnie rozważa udział w rejsie
Miejsce Wolne

Jacht:

s/y Panorama (PZ-1675)
Port macierzysty: Wrocław
Armator: Jacht Klub AZS Wrocław
Materiał: stal, pokład teak,
Typ: Rigel
Typ ożaglowania: kecz bermudzki
Załoga: 10 osób
Długość: 15,84 m
Szerokość: 4,24 m
Zanurzenie: 2,42 m
Powierzchnia ożaglowania: 100 m2
Wyposażenie:
stacja MF/HF Icom IC-M 802 (z DSC) + Icom AT-140 Antena tuner
stacja VHF ICM z DSC
ręczna stacja VHF
Radar Raytheon RL 72
GPS Garmin 128
Odbiornik Clipper Navtex
Transponder AIS
system Raymarine ST60+ (log, sonda, wiatromierz)
radiopława EPIRB Kannad 406S
transponder radarowy SERPE IESM
agregat pradotwórczy diesla o mocy 4 KW
ponton BRIG z silnikiem Yamaha

Skipper:
Michał Zagrodnik - kapitan Jachtowy i Motorowodny, organizator i skipper w około 20 rejsów morskich.
Doświadcznie w rejsach na Oceanie Atlantyckim, Morzu Północnym, Morzu Norweskim, Bałtyku, Adriatyku i Morzu Egejskim.
Na morzu najbardziej cenie sobie bezpieczeństwo żeglugi i zafuanie żeglujących ze mną załóg.
Preferuję niespieszną żeglugę "od portu do portu" połączoną z degustacjami w lokalnych tawernach.
Jednak gdy zachodzi potrzeba odnajduję nie mniejszą przyjemność w dłuższych przelotach po otwarym morzu.

 

Atrakcje Turystyczne: (Więcej informacji po kliknięciu w nazwę miejscowości)

Bergen: jest drugim co do wielkości miastem kraju, liczy 250 000 mieszkańców (2008). Nazywane jest bramą do fiordów i znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.Założone w 1070 (lub 1069) roku, przez Olafa III, pod nazwą Bjorgvin. Była to osada rybacko-kupiecka. W XII-XIII w. główny ośrodek polityczny Norwegii (siedziba biskupa, rezydencja królewska, miejsce koronacji), formalna stolica od 1217 roku. Od połowy XIII w. port o znaczeniu międzynarodowym. W latach 1343-1560 działała tu faktoria niemieckiej Hanzy Od 2 połowy XVIII w. także ważny ośrodek życia naukowego i kulturalnego kraju.

Szetlandy:  (Shetland Islands) – Szetlandy są najbardziej na północ wysuniętym skrawkiem Szkocji, a co za tym idzie, także Wielkiej Brytanii. Archipelag leży na Oceanie Atlantyckim, około 200 km na północ od wybrzeży Wielkiej Brytanii. Stanowią odrębną jednostkę administracyjną Wielkiej Brytanii z głównym ośrodkiem w Lerwick. Archipelag składa się z ponad 100 wysp, z czego 15 jest zamieszkanych.
Lato na Szetlandach ma niezwykły urok. Deszcz pada rzadko, a przez kilka miesięcy panują białe noce - słońce prawie nie chowa się za horyzont.  Przyroda urzeka swoim pięknem i bogactwem gatunków roślin i zwierząt wśród których występują liczne endemity.

Orkady: (Orkney) – Wspaniałe wyspy znane z wspaniale zachowanych neolitycznych stanowisk archeologicznych, dramatycznych klifowych wybrzeży , zatopionych wraków i bogactwa ptactwa wodnego. Od północnych brzegów Szkocji  archipelag oddziela słynna i niebezpieczna cieśnina Pentland Firth, której wody stanowią wyzwanie nawet dla najbardziej wytrawnych żeglarzy. 
W skład archipelagu wchodzi około 70 wysp, jednak jedynie 16 z nich jest zamieszkałych, główne skupiska ludności Kirkwall i Stormness leżące na wyspie Mainland.
Przez 600 lat Orkady stanowiły cześć Norwegii. W 1468 roku król Chrystian I chcąc wydać swoją córkę Małgorzatę za Jakuba III Szkockiego zdecydował się przekazać wyspy w ramach posagu. Dziś korzenie wysp widać na każdym kroku w nordycko brzmiących nazwach poszczególnych miejscowości czy budowlach wzniesionych tu za panowania Wikingów. Jedną z nich jest zapierająca dech w piersiach katedra St Magnus górująca nad stolicą Orkadów, Kirkwall. Ten wspaniały przykład normańskiej architektury, którego budowę rozpoczęto w 1137 roku.
Prócz zabytków architektury można tu obserwować ssaki morskie: foki, walenie, delfiny czy morświny. Tu znajdują się również liczne kolonie wodnego ptactwa - maskonurów, trójpalczastych mew czy nurzyków.

Szkocja  (Iverness): Port leżacy przy ujściu rzeki Ness do zatoki Moray Firth (Morze Północne). Największy ośrodek turystyczny i zarazem stolica regionu Highlands.
Jedną z największych atrakcji jest zrekonstruowany zamek Hamleta.

Kanał Kaledoński i Poszkiwanie Potwora z Loch Ness: Tego kanału nie trzeba przedstawiać, długości ponad 100 km, po drodze jeziora Loch Ness, Loch Oich, Loch Lochy, 29 śluz, cztery akwedukty, mosty zwodzone itp. Prócz tego legendarny potwór z Loch Ness, szkockie zamki, rejs samo serce Scottish Highlands

Kanał Crinan (jeśli wystarczy czasu i będzie możliwość przejścia): Przysłowiowa Wisienka na na torcie, po przejściu kanału Loch Ness. Kanał Crinan liczy sobie tylko 15 km, jednak spektakularne krajobrazy towarzyszące przepłynięciu tej drogi wodnej na długo pozostają w pamięci.

Belfast: Stolica a zarazem największe miasto Irladnii Północnej. W Belfaście roi się od stylowych barów, restauracji dla smakoszy i modnych klubów. Turyści mogą posłuchać tradycyjnej, irlandzkiej muzyki w lokalnym pubie lub przetańczyć całą noc do rana! Jest to także miejsce narodzin Tytanic'a.Przemysłowe dziedzictwo miasta nadało kierunek kulturze i miało znaczący wpływ na jego architekturę.

Wyspa Man (opcjonalnie): Legendy głoszą, że Wyspa Man powstała podczas starcia irlandzkiego herosa Finna MacCoole z nieznanym wojownikiem z Anglii - podczas walki wielki kawał Irlandii został z niej wydarty i rzucony na środek Morza Irlandzkiego - tak miała powstać Wyspa Man i Lough Neah w Irlandii Północnej. Pierwsze ślady osadnictwa sięgają czwartego tysiąclecia p.n.e. - w V wieku p.n.e. przybyli tu Celtowie, których język i kultura przetrwały ponad 2000 lat. W IX wieku władzę przejęli wikingowie z Norwegii; ich pobyt na wyspie odcisnął się głęboko w miejscowej kulturze. Pozostawali tu aż do początków XIII wieku - po tym okresie przez 200 kolejnych lat zwierzchność przenosiła się z Anglii do Szkocji, przez krótkie chwile władali nią nawet Irlandczycy, by ostatecznie pozostać w gestii królów angielskich. Do XVIII wieku wyspa Man była siedzibą przemytników i innych przedsiębiorczych ludzi zajmujących się nielegalnym handlem. Slady tych wydażeń widoczne są po dziś dzień w kulturze i  architekturze wyspy.

Dublin: Dublin jest atrakcyjnym pod względem turystycznym miastem, decyduje o tym m.in. jego specyficzna atmosfera.Do najciekawszych zabytków należy Zamek Dubliński, wybudowany przez Normanów na miejscu dawnej fortyfikacji wikingów w XIII wieku. Swój obecny wygląd zawdzięcza on jednak przebudowie z XVIII wieku. W pobliżu zamku, od zachodniej strony znajduje się katedra Christchurch z 1172 roku. Powstała ona po wyburzeniu poprzedniej drewnianej katedry wzniesionej przez wikingów. W późniejszych wiekach popadała coraz bardziej w ruinę – dzisiejszy kształt to efekt kompleksowej renowacji i przebudowy z końca XIX wieku. Drugą katedrą w Dublinie jest katedra św. Patryka. Obie stanowią własność Kościoła Irlandii, będącego częścią wspólnoty anglikańskiej i są udostępniane dla zwiedzających po uiszczeniu opłaty.

W centrum miasta dominuje niewysoka, stosunkowo młoda zabudowa, w przeważającej mierze utrzymana w stylu gregoriańskim i neoklasycznym (XVIII w.). W kilku miejscach zachował się układ urbanistyczny z tego okresu z charakterystycznymi ceglanymi domami. Z epoki wiktoriańskiej pochodzą natomiast budynki Biblioteki Narodowej i Muzeum Narodowego na prawym brzegu Liffey.
Dublin jako stolica kraju i ośrodek kulturalny, szczyci się dużą liczbą muzeów i galerii sztuki (35 obiektów). Najważniejszymi z nich są oddziały Muzeum Narodowego, gromadzące cenne zabytki i dzieła sztuki wyspy. W głównym gmachu wystawiane są przedmioty z epoki brązu i żelaza, a także średniowieczne. W Aneksie Muzeum Narodowego znajdują się obiekty związane z obecnością wikingów na wyspie. Galerię Narodową tworzy kolekcja malarstwa irlandzkiego i europejskiego (obrazy Tycjana, Rembrandta, Caravaggia i in.). Licznie odwiedzane są również Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Hugh Lane Gallery.
Miejscem o którym nie wolno zapomnieć i na pewno należy odwiedzić jest muzeum browaru Guinessa.

 

Koszty:

"Kojowe" 1750 zł
Składka na jedzenie i opłaty portowe 50 zł / dzień
Składka na opłatę za Kanały Szkocji 100-200 zł
Zwrotna Kaucja 120 zł
   
Przelot PL-Bergen ok. 250 zł
Przelot Dublin - PL ok. 200 zł