s/y Panorama 2010 - Szetlandy, Orkady, Szkocja, Kanał Kaledoński, Irlandia - Brak Wolnych Miejsc
Planowna trasa rejsu:
|
|
Termin i Porty Wymiany: Bergen – Dublin (03.07 - 17.07.2010)
O rejsie:
Podczas
rejsu będziemy starali się połączyć zarówno trochę
starego dobrego „orania oceanu” w drodze na Szetlandy,
ze zwiedzaniem urokliwych
miejsc na Orkadach oraz spokojną żeglugą przez Kanał Kaledoński.
Na początek
czeka nasz żegluga przez otwarte wody Morza Północnego,
na Szetlandach
sprawdzimy czy prawdą jest co piszą o tutejszych Klifach,
na Orkadach poszukamy
Maskonurów i śladów neolitycznych cywilizacji.
W Iverness nie ominie nas pewnie
Szklaneczka Szkockiej przed udaniem się na
poszukiwanie Potwora z Loch Ness.
Po drodze liczne śluzy (między innymi
Neptune's Staircase), akwedukty, szkockie zamki, jeziora Loch Ness, Loch Oich
i Loch Lochy.
Tuż za Fort Wiliam wyjdziemy na
ciekawe Nawigacyjnie wody morza irlandzkiego i być może przepłyniemy przez Kanał
Crinan.
Rejs zakończymy w Pintą Guinessa w Dublinie.
Wkrótce więcej informacji na temat atrakcji turystycznych
rejsu.
Po rejsie wystawiam opinię honorowaną prez PZŻ do wyższych stopni
żeglarskich (w rejsie przewidziane jest 100h na wodach pływowych).
Brak Wolnych Miejsc - zapisy tylko na listę rezerwową
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Miejsce Zarezerwowane (Wpłacona połowa kwoty czarteru) |
Wstępna Rezerwacja (oczekiwanie na wpłatę) |
Ktoś już poważnie rozważa udział w rejsie |
Miejsce Wolne |
Jacht:
s/y
Panorama (PZ-1675) Port macierzysty: Wrocław Armator: Jacht Klub AZS Wrocław Materiał: stal, pokład teak, Typ: Rigel Typ ożaglowania: kecz bermudzki Załoga: 10 osób Długość: 15,84 m Szerokość: 4,24 m Zanurzenie: 2,42 m Powierzchnia ożaglowania: 100 m2 |
|
Wyposażenie: stacja MF/HF Icom IC-M 802 (z DSC) + Icom AT-140 Antena tuner stacja VHF ICM z DSC ręczna stacja VHF Radar Raytheon RL 72 GPS Garmin 128 Odbiornik Clipper Navtex Transponder AIS system Raymarine ST60+ (log, sonda, wiatromierz) radiopława EPIRB Kannad 406S transponder radarowy SERPE IESM agregat pradotwórczy diesla o mocy 4 KW ponton BRIG z silnikiem Yamaha |
Skipper:
Michał Zagrodnik -
kapitan Jachtowy i Motorowodny, organizator i skipper w około 20 rejsów
morskich.
Doświadcznie w rejsach na Oceanie Atlantyckim, Morzu Północnym,
Morzu Norweskim, Bałtyku, Adriatyku i Morzu Egejskim.
Na morzu najbardziej
cenie sobie bezpieczeństwo żeglugi i zafuanie żeglujących ze mną załóg.
Preferuję niespieszną żeglugę "od portu do portu" połączoną z degustacjami w
lokalnych tawernach.
Jednak gdy zachodzi potrzeba odnajduję nie mniejszą
przyjemność w dłuższych przelotach po otwarym morzu.
Atrakcje Turystyczne:
(Więcej informacji po kliknięciu w nazwę miejscowości)
Bergen: jest drugim co do wielkości miastem kraju, liczy 250 000 mieszkańców (2008). Nazywane jest bramą do fiordów i znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.Założone w 1070 (lub 1069) roku, przez Olafa III, pod nazwą Bjorgvin. Była to osada rybacko-kupiecka. W XII-XIII w. główny ośrodek polityczny Norwegii (siedziba biskupa, rezydencja królewska, miejsce koronacji), formalna stolica od 1217 roku. Od połowy XIII w. port o znaczeniu międzynarodowym. W latach 1343-1560 działała tu faktoria niemieckiej Hanzy Od 2 połowy XVIII w. także ważny ośrodek życia naukowego i kulturalnego kraju.
Szetlandy: (Shetland Islands) –
Szetlandy są najbardziej na północ wysuniętym skrawkiem Szkocji, a co za tym
idzie, także Wielkiej Brytanii. Archipelag leży na Oceanie Atlantyckim, około
200 km na północ od wybrzeży Wielkiej Brytanii. Stanowią odrębną jednostkę
administracyjną Wielkiej Brytanii z głównym ośrodkiem w Lerwick. Archipelag
składa się z ponad 100 wysp, z czego 15 jest zamieszkanych.
Lato na Szetlandach ma niezwykły urok. Deszcz pada rzadko,
a przez kilka miesięcy panują białe noce - słońce prawie nie chowa się za
horyzont.
Przyroda urzeka swoim pięknem i bogactwem gatunków roślin i
zwierząt wśród których występują liczne endemity.
Orkady:
(Orkney) – Wspaniałe wyspy znane z wspaniale zachowanych neolitycznych stanowisk
archeologicznych, dramatycznych klifowych wybrzeży , zatopionych wraków i
bogactwa ptactwa wodnego. Od północnych brzegów Szkocji
archipelag oddziela słynna i niebezpieczna cieśnina
Pentland Firth, której wody stanowią wyzwanie nawet dla najbardziej wytrawnych
żeglarzy.
W skład archipelagu
wchodzi około 70 wysp, jednak jedynie 16 z nich jest zamieszkałych, główne
skupiska ludności Kirkwall i Stormness leżące na wyspie Mainland.
Przez 600 lat Orkady stanowiły cześć Norwegii. W 1468 roku
król Chrystian I chcąc wydać swoją córkę Małgorzatę za Jakuba III Szkockiego
zdecydował się przekazać wyspy w ramach posagu. Dziś korzenie wysp widać na
każdym kroku w nordycko brzmiących nazwach poszczególnych miejscowości czy
budowlach wzniesionych tu za panowania Wikingów. Jedną z nich jest zapierająca
dech w piersiach katedra St Magnus górująca nad stolicą Orkadów, Kirkwall. Ten
wspaniały przykład normańskiej architektury, którego budowę rozpoczęto w 1137
roku.
Prócz zabytków architektury
można tu obserwować ssaki morskie: foki, walenie, delfiny czy morświny. Tu
znajdują się również liczne kolonie wodnego ptactwa - maskonurów,
trójpalczastych mew czy nurzyków.
Szkocja
(Iverness):
Port leżacy przy ujściu rzeki Ness do zatoki Moray Firth (Morze Północne).
Największy ośrodek turystyczny i zarazem stolica regionu Highlands.
Jedną z największych atrakcji jest zrekonstruowany zamek
Hamleta.
Kanał Kaledoński i Poszkiwanie Potwora z Loch Ness: Tego kanału nie trzeba przedstawiać, długości ponad 100 km, po drodze jeziora Loch Ness, Loch Oich, Loch Lochy, 29 śluz, cztery akwedukty, mosty zwodzone itp. Prócz tego legendarny potwór z Loch Ness, szkockie zamki, rejs samo serce Scottish Highlands
Kanał Crinan (jeśli wystarczy czasu i będzie możliwość przejścia): Przysłowiowa Wisienka na na torcie, po przejściu kanału Loch Ness. Kanał Crinan liczy sobie tylko 15 km, jednak spektakularne krajobrazy towarzyszące przepłynięciu tej drogi wodnej na długo pozostają w pamięci.
Belfast: Stolica a zarazem największe miasto Irladnii Północnej. W Belfaście roi się od stylowych barów, restauracji dla smakoszy i modnych klubów. Turyści mogą posłuchać tradycyjnej, irlandzkiej muzyki w lokalnym pubie lub przetańczyć całą noc do rana! Jest to także miejsce narodzin Tytanic'a.Przemysłowe dziedzictwo miasta nadało kierunek kulturze i miało znaczący wpływ na jego architekturę.
Wyspa Man (opcjonalnie): Legendy głoszą, że Wyspa Man powstała podczas starcia irlandzkiego herosa Finna MacCoole z nieznanym wojownikiem z Anglii - podczas walki wielki kawał Irlandii został z niej wydarty i rzucony na środek Morza Irlandzkiego - tak miała powstać Wyspa Man i Lough Neah w Irlandii Północnej. Pierwsze ślady osadnictwa sięgają czwartego tysiąclecia p.n.e. - w V wieku p.n.e. przybyli tu Celtowie, których język i kultura przetrwały ponad 2000 lat. W IX wieku władzę przejęli wikingowie z Norwegii; ich pobyt na wyspie odcisnął się głęboko w miejscowej kulturze. Pozostawali tu aż do początków XIII wieku - po tym okresie przez 200 kolejnych lat zwierzchność przenosiła się z Anglii do Szkocji, przez krótkie chwile władali nią nawet Irlandczycy, by ostatecznie pozostać w gestii królów angielskich. Do XVIII wieku wyspa Man była siedzibą przemytników i innych przedsiębiorczych ludzi zajmujących się nielegalnym handlem. Slady tych wydażeń widoczne są po dziś dzień w kulturze i architekturze wyspy.
Dublin: Dublin jest atrakcyjnym pod względem turystycznym
miastem, decyduje o tym m.in. jego specyficzna atmosfera.Do najciekawszych
zabytków należy Zamek Dubliński, wybudowany przez Normanów na miejscu dawnej
fortyfikacji wikingów w XIII wieku. Swój obecny wygląd zawdzięcza on jednak
przebudowie z XVIII wieku. W pobliżu zamku, od zachodniej strony znajduje się
katedra Christchurch z 1172 roku. Powstała ona po wyburzeniu poprzedniej
drewnianej katedry wzniesionej przez wikingów. W późniejszych wiekach popadała
coraz bardziej w ruinę – dzisiejszy kształt to efekt kompleksowej renowacji i
przebudowy z końca XIX wieku. Drugą katedrą w Dublinie jest katedra św. Patryka.
Obie stanowią własność Kościoła Irlandii, będącego częścią wspólnoty
anglikańskiej i są udostępniane dla zwiedzających po uiszczeniu opłaty.
W
centrum miasta dominuje niewysoka, stosunkowo młoda zabudowa, w przeważającej
mierze utrzymana w stylu gregoriańskim i neoklasycznym (XVIII w.). W kilku
miejscach zachował się układ urbanistyczny z tego okresu z charakterystycznymi
ceglanymi domami. Z epoki wiktoriańskiej pochodzą natomiast budynki Biblioteki
Narodowej i Muzeum Narodowego na prawym brzegu Liffey.
Dublin jako stolica
kraju i ośrodek kulturalny, szczyci się dużą liczbą muzeów i galerii sztuki (35
obiektów). Najważniejszymi z nich są oddziały Muzeum Narodowego, gromadzące
cenne zabytki i dzieła sztuki wyspy. W głównym gmachu wystawiane są przedmioty z
epoki brązu i żelaza, a także średniowieczne. W Aneksie Muzeum Narodowego
znajdują się obiekty związane z obecnością wikingów na wyspie. Galerię Narodową
tworzy kolekcja malarstwa irlandzkiego i europejskiego (obrazy Tycjana,
Rembrandta, Caravaggia i in.). Licznie odwiedzane są również Muzeum Sztuki
Nowoczesnej i Hugh Lane Gallery.
Miejscem o którym nie wolno zapomnieć i na
pewno należy odwiedzić jest muzeum browaru Guinessa.
Koszty:
"Kojowe" | 1750 zł |
Składka na jedzenie i opłaty portowe | 50 zł / dzień |
Składka na opłatę za Kanały Szkocji | 100-200 zł |
Zwrotna Kaucja | 120 zł |
Przelot PL-Bergen | ok. 250 zł |
Przelot Dublin - PL | ok. 200 zł |